WEKTORY
WEKTORY SĄ ŻYWOTNIE WAŻNE.
Zapisanie wielkości fizycznej za pomocą wektora z reguły oznacza zupełnie inną
sytuację, niż zapisanie tylko jego długości (skalara). Stała wartość pędu p (skalar)
może oznaczać zupełnie inną sytuację, niż stały wektor p.
Wektor musi mieć trzy konieczne
cechy: Wartość (długość), kierunek i zwrot.
Każda zmiana którejkolwiek z tych cech - długości,
kierunku lub zwrotu - oznacza powstanie już innego wektora. Dwa wektory są
sobie równe wtedy i tylko wtedy, kiedy mają równe wszystkie te cechy.
Składowymi wektora nazywamy jego rzuty na osie układu
współrzędnych.
Również w przestrzeni trójwymiarowej wektorami składowymi
wektora A nazywamy wektory będące rzutami tego wektora A na osie układu.
Mając wektor A zanurzamy go w układzie współrzędnych x, y
z. Wektory będące rzutami wektora A na osie układu nazywamy wektorami
składowymi wektora A. Wektor A jest suma wektorową wektorów składowych Ax,
Ay i Az.
Wektor jednostkowy. Ważne
znaczenie ma wektor jednostkowy (wersor), który ma ten sam kierunek i zwrot jak
wektor, do którego się odnosi, ale jego długość wynosi zawsze 1.
Wektory jednostkowe (wersory)
osi. Również osiom układu odniesienia przypisujemy wektory jednostkowe.
a) odnosi się do układu prawoskrętnego, zaś b) do układu lewoskrętnego
Suma
wektorowa na ogół zupełnie się nie pokrywa z suma wielkości skalarnych:
Dodawanie
do siebie dwóch lub więcej wektorów sprowadza się do dodawania ich składowych,
czyli rzutów na osie odniesienia. Powstający wektor nazywamy wektorem
wypadkowym. Dla dwóch wektorów, wektor wypadkowy stanowi przekątną
równoległoboku zbudowanego na tych wektorach.
Metoda równoległoboku
W przypadku
większej liczby wektorów, wektor wypadkowy otrzymuje się przez narysowanie
jednego z tych wektorów, a następnie na końcu pierwszego wektora stawiamy
początek drugiego, na końcu drugiego stawiamy początek trzeciego itd. Wektor
wypadkowy jest wektorem, którego początek znajduje się na początku pierwszego z
dodawanych wektorów, a jego koniec na końcu ostatniego z nich. Kolejność
dodawania wektorów nie zmienia żadnych cech wektora wypadkowego. Przy zmianie
kolejności dodawania, wektor wypadkowy (czerwony) nie zmienia ani długości, ani
kierunku, ani zwrotu:
Ta reguła dodawania wektorów jest obowiązująca także w
przestrzeni trójwymiarowej: