Nauczanie przez działanie
Lekcja 1, segment 6.
Pojęcie rotacji pola wektorowego może być dobrze zilustrowane za pomocą małego wiatraczka. Wykonajmy w naszym domowym laboratorium proste doświadczenie używając wyłącznie łatwo dostępnych materiałów. (Jak widać na zdjęciu poniżej, użyliśmy tu: suszarki do włosów, linijki, kawałka kartonu i drutu oraz taśmy samoprzylepnej; nie ma tu skomplikowanej (i drogiej) aparatury...)
Wektor rotacji we współrzędnych prostokątnych zapisujemy w postaci.
|
(1.6.4) |
Nauczanie przez działanie |
|
![]() |
Wykonaj proste doświadczenie ilustrujące składowe wektora rotacji, we współrzędnych prostokątnych Dmuchawa (np. suszarka do włosów) kieruje strumień
powietrza (strzałki czerwone) w stronę małego wiatraczka umieszczanego
na drucie przymocowanym do ściany. Na drucie tym zawieszona jest też
cienka blaszka, która może odchylać się (strzałka zielona) pod wpływem
strumienia powietrza. Dmuchawa przesuwa się w dół (strzałka
niebieska).
|
Odpowiedz: 1. W jakim położeniu dmuchawy wiatraczek będzie się obracać, a w jakim nie ? 2. Jeżeli będzie się obracać, to w jakim kierunku ? 3. Które i kiedy pochodne we wzorze (1.6.4) mają tu niezerowe wartości ? 4. Jaki jest znak pochodnych o niezerowych wartościach ? 5. Które z pochodnych zachowują przez cały czas wartości bliskie zeru ? 6. Rozpatrz trzy przypadki: dmuchawa w położeniu: a-górnym, b-środkowym i c-dolnym. 7. Wykonaj tabelę dla trzech w/w przypadków i wszystkich sześciu pochodnych. 8. Oznacz odpowiednio: -1, 0, +1 - pochodna: mniejsza od zera, bliska zeru, większa od zera. 9 Wykonaj tabelę dla trzech w/w przypadków i wszystkich sześciu pochodnych. 10. Jeśli masz już odpowiedzi - sprawdź ich poprawność klikając w polu obrazka ! Nie zapomnij przesłać do swego opiekuna tabeli z pochodnymi oraz uwagi własne. |