SMG/KRC Poland-Media S.A.

ul. Nowoursynowska 154a

02-797 Warszawa

Tel: +48 22 5452000

Wydział Fizyki Politechniki Warszawskiej

ul. Koszykowa 75

00-662 Warszawa

Tel: +48 22 6296124

 

Raport z praktyki wakacyjnej w SMG/KRC Poland-Media S.A.

 

Temat: Zastosowanie nowych technik programowania w badaniach marketingowych wspomaganych elektronicznie

 

 

 

Opiekun ze strony Instytutu:

Mirosław Sergiusz Kalinowski

Dyrektor Realizacji Badań

Student:

Rafał Sobczak

Wydział Fizyki PW

Opiekun ze strony wydziału:

Dr Jan Grabski

 

Czas akcji: 1-31 lipiec 2004

 

·        O SMG

Instytut badań rynku i opinii publicznej SMG/KRC Poland-Media S.A. powstał na początku 1990 roku. W ciągu 11 lat swojej działalności stał się największym ośrodkiem badań marketingowych w Polsce i na całym obszarze Europy Środkowej i Wschodniej. Od chwili powstania SMG/KRC Poland rozwija się dynamicznie prowadząc badania marketingowe na zlecenie polskich i międzynarodowych klientów. Lista klientów SMG/KRC Poland obejmuje praktycznie wszystkie międzynarodowe koncerny działające w Polsce. Obecnie SMG/KRC Poland jest członkiem globalnej sieci Millward Brown International (światowy lider w badaniach, specjalista w dziedzinie efektywności przekazów reklamowych) oraz wyłącznym przedstawicielem instytutu BMRB (jeden z największych i najstarszych instytutów brytyjskich) na polskim rynku. W swej codziennej pracy SMG/KRC Poland stosuje całą gamę podstawowych i zaawansowanych metod badania rynku, choć największy udział mają wśród nich powtarzalne, zakrojone na dużą skalę studia ilościowe, takie jak prowadzony (średnio) cztery razy w miesiącu sondaż typu Omnibus(*), całoroczne badania czytelnictwa prasy i słuchalności radia, kwartalne sondaże na próbach matek małych dzieci, dzieci w wieku od 7 do 14 lat oraz liczne projekty trackingowe(**). Instytut SMG/KRC Poland-Media S.A. jest laureatem Nagrody Przemysłu Reklamowego IMPACTOR na Instytut Badawczy 2003 roku.

 

(*) Omnibus – badanie prowadzone na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej i wykonywane na zamówienie wielu zleceniodawców; w SMG/KRC omnibus jest wykonywany w cyklu tygodniowym w każdym tygodniu roku, niektóre moduły omnibusa są powtarzane okresowo i stanowią badanie trackingowe

 

(**) trackingowe – powtarzane okresowo badania jakościowe

 

·        Mój staż w SMG

            Swoją praktykę w SMG/KRC odbywałem w dziale realizacji badań, w komórce odpowiedzialnej za dobór prób. Po wstępnym szkoleniu z zakresu teorii prób oraz z zakresu technicznych aspektów jej doboru, wraz z opiekunem i pracownikami, ustaliliśmy cel mojej praktyki oraz zadania do wykonania w jej czasie. Do moich głównych zadań należało:

-         dobór prób do badań typu Link™(*) – 6 sztuk

-         dobór prób do badań typu Central Location(**) – 4 sztuki

-         stworzenie programu do standaryzacji numerów telefonów (Telefon Normalizer)

-         stworzenie programu do ściągania informacji o firmach i instytucjach

-         stworzenie algorytmu rozpoznającego stronę kodową danego ciągu znaków (20 różnych stron kodowych)

            Próba jest to specjalnie dobrany podzbiór populacji, którego zbadanie umożliwia wyciąganie o niej wniosków.          Na podstawie kryteriów uwzględnionych w zamówieniu próby do badania Link™ i Central Location dokonuje się równomiernego podziału próby, tak aby uzyskać szczegółowy opis cech każdego respondenta jak np. miejsce zamieszkania, wiek, płeć, cechy konsumenckie (np. czytelnik prasy codziennej). Równomierność podziału próby polega na takim dobraniu cech, aby np. respondentami w jednym mieście nie były same kobiety, a w drugim sami mężczyźni. Zachowanie tej równomierności jest rzeczą kluczową w doborze próby. Na podstawie dobranych cech tworzy się kartę określająca kto ma być respondentem w badaniu (formularz doboru). Do realizacji powyżej opisanych zadań wykorzystywałem aplikacje tworzone w środowisku Delphi, a sprawdzenia poprawności próby dokonywałem w środowisku Microsoft Excel.

Poszczególne etapy pracy przy doborze próby ze strony technicznej wyglądają następująco:

-         modyfikacja lub uzupełnienie istniejącej aplikacji, w środowisku Delphi, odpowiadającej za równomierny podział próby według zadanych kryteriów w zamówieniu

-         sprawdzenie równomierności podziału próby w środowisku Microsoft Excel

-         modyfikacja lub uzupełnienie istniejącej aplikacji, w środowisku Delphi, odpowiedzialnej za druk formularza doboru

-         druk formularzy, a następnie przekazanie ich do dalszej realizacji

Ze względu na to, że Link™ jest badaniem charakterystycznym dla Millward Brown International,  wszelkie dane wykorzystywane w doborze prób mają charakter poufny, a programy wykorzystywane do doboru próby są własnością SMG/KRC lub jej pracowników, nie mogę zaprezentować wyników swojej pracy.

(*) LINK™ - metoda badawcza służąca testowi materiałów reklamowych, pozwalająca ocenić poziom zapamiętania reklamy, siłę komunikatu, jego związek z marką i perswazyjność.

(**) Central Location Test (CLT) – badanie przeprowadzane w specjalnie do tego przygotowanym pomieszczeniu znajdujące się w centralnym punkcie danej miejscowości, gdzie duże jest natężenie ruchu pieszego. Badanie typu CLT przeprowadzane jest w sytuacji, gdy jego procedura wymaga stałego nadzoru i niemalże laboratoryjnych warunków lub jest bardzo skomplikowana.

 

            Jednym z zadań, które miałem do wykonania w czasie praktyki, było stworzenie aplikacji służącej do standaryzacji numerów telefonów na podstawie bazy telefonów np. przysłanej przez klienta w formie pliku xls. Stworzony przeze mnie algorytm standaryzacji miał obejmować jak największą liczbę najczęściej spotykanych form zapisu numeru telefonów. Numery telefonów powstałe w wyniku działania programu są wykorzystywane przy realizacji badań telefonicznych (CATI). Główne kryteria, które musiały być spełnione przez aplikację, to:

-         stworzenie algorytmu sprowadzającego numery telefonów o postaci dowolnej do numerów w formacie: XX YYYYYYYwZZ lub XX YYYYYYYZZZ lub VVVVVVVVV, gdzie X – numer kierunkowy, Y – telefon stacjonarny 7 cyfrowy, Z – numer wewnętrzny, V- numer telefonu komórkowego.

-         algorytm sprawdzający poprawność powstałych numerów telefonów (np. poprzez sprawdzenie czy powstały numer kierunkowy istnieje)

-         możliwość ręcznej korekty numerów telefonów nie obejmowanych przez algorytm standaryzacji

-         import danych z pliku xls (plik wynikowy aplikacji Microsoft Excel) oraz z pliku tekstowego

-         możliwość importu dodatkowej kolumny zawierającej dane (np. nazwy miast) z arkusza Excel pomocne przy korekcie błędnych numerów telefonów  nie obejmowanych przez algorytm standaryzacji

-         zapis ustandaryzowanych numerów do pliku tekstowego

            Do realizacji tego zadania wykorzystałem środowisko programistyczne: Borland Delphi, a aplikację nazwałem: „Telefon Normalizer”.

(Rys. 1)

            Rysunek numer 1 prezentuje interfejs programu Telefon Normalizer. Na czerwono zaznaczone są nieprawidłowe numery telefonu, które można korygować ręcznie. W kolumnie „Miasta” widać dane pozwalające określić np. numer kierunkowy dla telefonu nr 10.

            Stworzony przeze mnie program pracował na przykładowych bazach telefonów (10 tysięcy rekordów) ze średnią skutecznością 80%. Jest to wynik zadowalający.

            Ostatnim, a zarazem najbardziej czasochłonnym zadaniem, które miałem do zrealizowania w ramach praktyk było napisanie programu do ściągania informacji (nazwa, adres, telefon) o firmach i instytucjach z branżowego spisu firm i instytucji znajdującego się w Internecie.  Aplikacja musiała spełniać następujące wymagania:

-         wyszukiwanie informacji według zadanych kryteriów przez użytkownika (nazwa firmy, województwo, branża, miasto, ulica, nr telefonu, słowo kluczowe)

-         możliwość wznowienia ściągania od danego miejsca

-         możliwie jak największa wydajność programu

-         przejrzystość kodu źródłowego w celu umożliwienia łatwej modyfikacji źródła, w przypadku niezależnych od użytkownika zmian w spisie, przez osoby trzecie

-         zapis rekordów w taki sposób, aby możliwe było zaimportowanie ich (w jak najprostszy sposób) do arkusza kalkulacyjnego (Excel).

            Zadanie wykonałem w środowisku Borland Delphi, a efekty pracy widać na rysunku nr 2.

(Rys. 2)

·        Fakty i spostrzeżenia

 

            SMG/KRC Poland-Media S.A. jest firmą młodą i nieustannie rozwijającą się. Pracownicy to ludzie młodzi, nietuzinkowi, kulturalni, ambitni i skorzy do pomocy. Codzienna praca sprawia im przyjemność, a każdy projekt wykonywany jest z dużą starannością i zaangażowaniem. Dla osób z zewnątrz miłym zaskoczeniem może być atmosfera panująca w firmie. Wszyscy są po imieniu, nikt na nikogo nie krzyczy, a wszelkie problemy rozwiązywane są zespołowo. Właśnie dlatego w SMG wysoko ceni się komunikatywność i umiejętność pracy w zespole. Dzięki swojej renomie oraz wypracowanej pozycji na rynku, SMG/KRC  jest obiektem marzeń setek młodych, wykształconych ludzi. Pojawiające się co chwila oferty pracy w SMG świadczą o otwartości firmy na rynek pracy.

            Miesięczny staż w SMG pozwolił mi poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z zakresu badań rynkowych, analizy danych oraz programowania obiektowego i konsolowego. Zdobyte w ten sposób doświadczenie może zaowocować w przyszłości naukowej, jak i zawodowej.

·        Podziękowania

 

            W tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować Mirosławowi Kalinowskiemu, Piotrowi Zborowskiemu, Annie Niepokojczyckiej, Urszuli Rączce, Janowi Kamińskiemu, Grzegorzowi Lewandowskiemu i Magdalenie Dymkowskiej za pomoc, otwartość, cierpliwość i wyrozumiałość.

 

 

...............................                                                                           ..................................

podpis opiekuna                                                                             podpis studenta