|
|
SMG/KRC Poland-Media S.A. ul. Nowoursynowska 154a 02-797
Warszawa Tel: +48 22 5452000 |
Wydział
Fizyki Politechniki Warszawskiej ul.
Koszykowa 75 00-662
Warszawa Tel: +48 22 6296124 |
Raport z praktyki wakacyjnej w SMG/KRC
Poland-Media S.A.
Temat: Zastosowanie nowych technik programowania w
badaniach marketingowych wspomaganych elektronicznie
|
Opiekun
ze strony Instytutu: Mirosław
Sergiusz Kalinowski Dyrektor
Realizacji Badań |
Student: Rafał
Sobczak Wydział
Fizyki PW |
Opiekun
ze strony wydziału: Dr Jan Grabski |
Czas
akcji: 1-31 lipiec 2004 |
||
·
O SMG
Instytut badań rynku i opinii publicznej SMG/KRC Poland-Media S.A. powstał na początku 1990 roku. W ciągu 11 lat swojej działalności stał się największym ośrodkiem badań marketingowych w Polsce i na całym obszarze Europy Środkowej i Wschodniej. Od chwili powstania SMG/KRC Poland rozwija się dynamicznie prowadząc badania marketingowe na zlecenie polskich i międzynarodowych klientów. Lista klientów SMG/KRC Poland obejmuje praktycznie wszystkie międzynarodowe koncerny działające w Polsce. Obecnie SMG/KRC Poland jest członkiem globalnej sieci Millward Brown International (światowy lider w badaniach, specjalista w dziedzinie efektywności przekazów reklamowych) oraz wyłącznym przedstawicielem instytutu BMRB (jeden z największych i najstarszych instytutów brytyjskich) na polskim rynku. W swej codziennej pracy SMG/KRC Poland stosuje całą gamę podstawowych i zaawansowanych metod badania rynku, choć największy udział mają wśród nich powtarzalne, zakrojone na dużą skalę studia ilościowe, takie jak prowadzony (średnio) cztery razy w miesiącu sondaż typu Omnibus(*), całoroczne badania czytelnictwa prasy i słuchalności radia, kwartalne sondaże na próbach matek małych dzieci, dzieci w wieku od 7 do 14 lat oraz liczne projekty trackingowe(**). Instytut SMG/KRC Poland-Media S.A. jest laureatem Nagrody Przemysłu Reklamowego IMPACTOR na Instytut Badawczy 2003 roku. (*) Omnibus – badanie prowadzone
na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej i wykonywane na zamówienie wielu
zleceniodawców; w SMG/KRC omnibus jest wykonywany w cyklu tygodniowym w
każdym tygodniu roku, niektóre moduły omnibusa są powtarzane okresowo i
stanowią badanie trackingowe (**) trackingowe – powtarzane okresowo badania jakościowe |
||
·
Mój staż w SMG
Swoją praktykę w SMG/KRC odbywałem w dziale realizacji
badań, w komórce odpowiedzialnej za dobór prób. Po wstępnym szkoleniu z
zakresu teorii prób oraz z zakresu technicznych aspektów jej doboru, wraz z
opiekunem i pracownikami, ustaliliśmy cel mojej praktyki oraz zadania do
wykonania w jej czasie. Do moich głównych zadań należało: -
dobór prób do badań typu
Link™(*) – 6 sztuk -
dobór prób do badań typu
Central Location(**) – 4 sztuki -
stworzenie programu do
standaryzacji numerów telefonów (Telefon Normalizer) -
stworzenie programu do
ściągania informacji o firmach i instytucjach -
stworzenie algorytmu
rozpoznającego stronę kodową danego ciągu znaków (20 różnych stron kodowych) Próba jest to specjalnie dobrany podzbiór populacji,
którego zbadanie umożliwia wyciąganie o niej wniosków. Na podstawie kryteriów uwzględnionych
w zamówieniu próby do badania Link™ i Central Location dokonuje się
równomiernego podziału próby, tak aby uzyskać szczegółowy opis cech każdego
respondenta jak np. miejsce zamieszkania, wiek, płeć, cechy konsumenckie (np.
czytelnik prasy codziennej). Równomierność podziału próby polega na takim
dobraniu cech, aby np. respondentami w jednym mieście nie były same kobiety,
a w drugim sami mężczyźni. Zachowanie tej równomierności jest rzeczą kluczową
w doborze próby. Na podstawie dobranych cech tworzy się kartę określająca kto
ma być respondentem w badaniu (formularz doboru). Do realizacji powyżej
opisanych zadań wykorzystywałem aplikacje tworzone w środowisku Delphi, a
sprawdzenia poprawności próby dokonywałem w środowisku Microsoft Excel. Poszczególne etapy pracy
przy doborze próby ze strony technicznej wyglądają następująco: -
modyfikacja lub uzupełnienie
istniejącej aplikacji, w środowisku Delphi, odpowiadającej za równomierny
podział próby według zadanych kryteriów w zamówieniu -
sprawdzenie równomierności
podziału próby w środowisku Microsoft Excel -
modyfikacja lub uzupełnienie
istniejącej aplikacji, w środowisku Delphi, odpowiedzialnej za druk
formularza doboru -
druk formularzy, a następnie
przekazanie ich do dalszej realizacji Ze względu na to, że
Link™ jest badaniem charakterystycznym dla Millward Brown International, wszelkie dane wykorzystywane w doborze
prób mają charakter poufny, a programy wykorzystywane do doboru próby są
własnością SMG/KRC lub jej pracowników, nie mogę zaprezentować wyników swojej
pracy. (*) LINK™ - metoda badawcza służąca
testowi materiałów reklamowych, pozwalająca ocenić poziom zapamiętania
reklamy, siłę komunikatu, jego związek z marką i perswazyjność. (**) Central
Location Test (CLT) – badanie
przeprowadzane w specjalnie do tego przygotowanym pomieszczeniu znajdujące
się w centralnym punkcie danej miejscowości, gdzie duże jest natężenie ruchu
pieszego. Badanie typu CLT przeprowadzane jest w sytuacji, gdy jego procedura
wymaga stałego nadzoru i niemalże laboratoryjnych warunków lub jest bardzo
skomplikowana. |
||
Jednym z zadań, które miałem do wykonania w czasie
praktyki, było stworzenie aplikacji służącej do standaryzacji numerów
telefonów na podstawie bazy telefonów np. przysłanej przez klienta w formie
pliku xls. Stworzony przeze mnie algorytm standaryzacji miał obejmować jak
największą liczbę najczęściej spotykanych form zapisu numeru telefonów.
Numery telefonów powstałe w wyniku działania programu są wykorzystywane przy
realizacji badań telefonicznych (CATI). Główne kryteria, które musiały być
spełnione przez aplikację, to: -
stworzenie algorytmu
sprowadzającego numery telefonów o postaci dowolnej do numerów w formacie: XX
YYYYYYYwZZ lub XX YYYYYYYZZZ lub VVVVVVVVV, gdzie X – numer kierunkowy, Y –
telefon stacjonarny 7 cyfrowy, Z – numer wewnętrzny, V- numer telefonu
komórkowego. -
algorytm sprawdzający
poprawność powstałych numerów telefonów (np. poprzez sprawdzenie czy powstały
numer kierunkowy istnieje) -
możliwość ręcznej korekty
numerów telefonów nie obejmowanych przez algorytm standaryzacji -
import danych z pliku xls
(plik wynikowy aplikacji Microsoft Excel) oraz z pliku tekstowego -
możliwość importu dodatkowej
kolumny zawierającej dane (np. nazwy miast) z arkusza Excel pomocne przy
korekcie błędnych numerów telefonów
nie obejmowanych przez algorytm standaryzacji -
zapis ustandaryzowanych
numerów do pliku tekstowego Do realizacji tego zadania wykorzystałem środowisko
programistyczne: Borland Delphi, a aplikację nazwałem: „Telefon Normalizer”. (Rys. 1) Rysunek numer 1 prezentuje interfejs programu Telefon
Normalizer. Na czerwono zaznaczone są nieprawidłowe numery telefonu, które
można korygować ręcznie. W kolumnie „Miasta” widać dane pozwalające określić
np. numer kierunkowy dla telefonu nr 10. Stworzony przeze mnie program pracował na przykładowych
bazach telefonów (10 tysięcy rekordów) ze średnią skutecznością 80%. Jest to
wynik zadowalający. Ostatnim, a zarazem najbardziej czasochłonnym zadaniem,
które miałem do zrealizowania w ramach praktyk było napisanie programu do
ściągania informacji (nazwa, adres, telefon) o firmach i instytucjach z
branżowego spisu firm i instytucji znajdującego się w Internecie. Aplikacja musiała spełniać następujące
wymagania: -
wyszukiwanie informacji
według zadanych kryteriów przez użytkownika (nazwa firmy, województwo,
branża, miasto, ulica, nr telefonu, słowo kluczowe) -
możliwość wznowienia
ściągania od danego miejsca -
możliwie jak największa
wydajność programu -
przejrzystość kodu źródłowego
w celu umożliwienia łatwej modyfikacji źródła, w przypadku niezależnych od
użytkownika zmian w spisie, przez osoby trzecie -
zapis rekordów w taki
sposób, aby możliwe było zaimportowanie ich (w jak najprostszy sposób) do
arkusza kalkulacyjnego (Excel). Zadanie wykonałem w środowisku Borland Delphi, a efekty
pracy widać na rysunku nr 2. (Rys. 2) ·
Fakty i spostrzeżenia
SMG/KRC Poland-Media S.A. jest firmą młodą i
nieustannie rozwijającą się. Pracownicy to ludzie młodzi, nietuzinkowi,
kulturalni, ambitni i skorzy do pomocy. Codzienna praca sprawia im
przyjemność, a każdy projekt wykonywany jest z dużą starannością i
zaangażowaniem. Dla osób z zewnątrz miłym zaskoczeniem może być atmosfera
panująca w firmie. Wszyscy są po imieniu, nikt na nikogo nie krzyczy, a
wszelkie problemy rozwiązywane są zespołowo. Właśnie dlatego w SMG wysoko
ceni się komunikatywność i umiejętność pracy w zespole. Dzięki swojej renomie
oraz wypracowanej pozycji na rynku, SMG/KRC
jest obiektem marzeń setek młodych, wykształconych ludzi. Pojawiające
się co chwila oferty pracy w SMG świadczą o otwartości firmy na rynek pracy. Miesięczny staż w SMG pozwolił mi poszerzyć swoją
wiedzę i umiejętności z zakresu badań rynkowych, analizy danych oraz
programowania obiektowego i konsolowego. Zdobyte w ten sposób doświadczenie
może zaowocować w przyszłości naukowej, jak i zawodowej. ·
Podziękowania
W tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować
Mirosławowi Kalinowskiemu, Piotrowi Zborowskiemu, Annie Niepokojczyckiej,
Urszuli Rączce, Janowi Kamińskiemu, Grzegorzowi Lewandowskiemu i Magdalenie
Dymkowskiej za pomoc, otwartość, cierpliwość i wyrozumiałość. ............................... .................................. podpis opiekuna podpis
studenta |